ONLINE MARKETING

Online marketing dækker over en vifte af forskellige værktøjer, som du kan benytte dig af, når du skal fortælle omverdenen om din virksomhed og skaffe nye kunder. Der er MANGE forskellige muligheder, og det er derfor vigtigt at planlægge, hvilke online værktøjer som passer bedst til din online marketing strategi.

Online Marketing Sociale medier ikoner

SØGEMASKINEOPTIMERING

Vil du gerne kunne findes på Google af nye, potentielle kunder? Selvfølgelig. Det vil vi allesammen, og præcis derfor er det også en stor opgave at optimere sin hjemmeside til at komme højere op i søgeresultaterne. Der er utroligt mange faktorer, der spiller ind, og det er udelukkende tid, fantasi og økonomiske midler, der sætter begrænsningen, når der skal laves effektiv søgemaskineoptimering.

GRUNDLÆGGENDE SEO

Din hjemmesides grundliggende opbygning og teknik skal naturligvis være optimeret til at tilfredsstille søgemaskiner som Google og Bing. Det sørger din webdesigner for. Heri ligger bl.a. at overskrifter, titler, indhold mv. er gennemtænkte og tilpasset til SEO. Derudover er der en række tekniske ting, som skal være på plads i forhold til at uploade sitemaps til Google og Bing, sørge for at hjemmesiden er hurtig, ikke indeholder døde links etc. Der er en laaaang tjekliste, som skal gås igennem, før man begynder på den øvrige søgemaskineoptimering.

BRUGEROPLEVELSE

Google belønner en god brugeroplevelse. Det betyder fx, at jo hurtigere din hjemmeside loader, jo bedre en oplevelse får brugerne. Derfor skal du sikre dig, at hjemmesiden er opbygget godt i forhold til hastighed, og at du benytter en fornuftig hosting løsning. Derudover har det stor betydning, at hjemmesiden fungerer perfekt, uanset om den bliver vist på en telefon, tablet eller computer. Du kan læse mere om brugeroplevelse under webdesign.

DYNAMISK INDHOLD

Google forsøger altid at vise de hjemmesider øverst, som den mener er mest relevante for dig. Da vi alle gerne vil have godt og opdateret indhold, er en meget vigtig faktor i en effektiv søgemaskinetoptimering at sørge for, at din hjemmeside er levende. Så at sige. Tilføj jævnligt nye tekster, rettelser, billeder mv., således at Google og Bings robotter ser, at din hjemmeside bliver opdateret, når de kommer forbi løbende. Derudover betyder et opdateret indhold også, at besøgende på hjemmesiden bliver – har du også prøvet at klikke ind på en forældet hjemmeside? Hvor længe blev du? Jo længere tid du kan fastholde besøgende, jo bedre. Google ser dette og tænker, at hvis besøgende er på din hjemmeside i lang tid, må den indeholde noget godt og brugbart indhold. En god måde at tilføje dynamisk indhold på en hjemmeside er ved at lave en blog og sørge for at tilføje nyt indhold løbende.

GOOGLE ADWORDS

Det tager lang tid at komme højere op i Googles organiske søgeresultater, og det er en af årsagerne til, at Google tjener kassen på deres Adwords! Hvis du har penge nok, kan du i princippet lægge øverst i Google hver gang, men det er nok mere teoretisk end realistisk. Med Google Adwords betaler du pr. klik og kan selv bestemme, hvor mange penge du ønsker at bruge. Det er med til at gøre det til et attraktivt marketing værktøj for mange virksomheder. Udover den direkte effekt af reklamerne, kan en Google Adwords kampage desuden være hjælpsom til at afklare, hvilke søgeord du skal bruge i det hele taget på din hjemmeside. Kort sagt, en betalt Google Adwords kampagne kan også gavne din almindelige søgemaskineoptimering og er derfor værd at overveje for de fleste.

GOOGLE ANALYTICS

Google Analytics er et af de adskillelige super værktøjer, som Google ganske gratis stiller til rådighed. Med Google Analytics kan du få en række vigtige informationer om din hjemmesides besøgende, som udover at være sjovt at læse også giver brugbar viden til at optimere din hjemmesides søgeord mv.

VIDEO

En god video bliver set. Og så længe videoen bliver afspillet på din hjemmeside, bliver seeren naturligvis også på din hjemmeside. Google tager det som et rigtigt godt tegn, når man bliver lang tid på en hjemmeside, da det må betyde, at den indeholder god information og giver en god brugeroplevelse. Det er EN årsag til, at det kan være godt at have mindst en video på sin hjemmeside. Du kan læse mere om videoer og deres mange gode formål under video, foto og lyd.

TEKSTER

Alle tekster skal være gennemtænkte i forhold til søgemaskineoptimering. Vigtigst af alt er det at skrive nogle tekster, som din hjemmesides besøgende sætter pris på, og som samtidigt indeholder de rigtige søgeord i et naturligt omfang.

BILLEDER

Billeder skal navngives efter, hvad billedet er med søgemaskineoptimering i tankerne. Derudover skal de have en god alt tekst, da den bl.a. bliver brugt af Google til at forstå, hvad billedet forestiller. Mange undervurderer vigtigheden af søgemaskineoptimering af billeder – det kan komme dig til fordel, hvis du gør.

Lige nu kan du få gratis sparring om din virksomheds webdesign eller generelle online marketing.

SOCIALE MEDIER

Mon ikke du allerede bruger Facebook til din virksomhed? Eller i hvert fald har oprettet en side, men måske ikke får den opdateret? Uanset hvad, så er Facebook uden tvivl et vigtigt værktøj i din online markedsføring. Det kan dog være temmelig svært at lægge en god strategi for, hvordan du bedst muligt kan bruge Facebook til din virksomhed. Det kan også være, at andre sociale medier er endnu mere relevante for netop dig.

FACEBOOK

Det koster tid og energi at bruge Facebook, men til gengæld er det ganske gratis. Og værdien kan være rigtigt stor. Her er muligheden for at engagere potentielle kunder og sprede budskaber samt kendskabet til din virksomhed. Det kommer ikke af sig selv. Der er over en milliard brugere, og hvis din Facebook side ikke skal forsvinde fuldstændigt i mængden, er det vigtigt, at du får lagt en god strategi for, hvordan DU skal bruge Facebook som en del af din online marketing.

LINKEDIN

LinkedIn er verdens største faglige netværk og sociale medie for professionelle. Der er derfor også en god sandsynlighed for, at du og dit firma kan drage nytte af det. Og måske har du også selv en profil liggende med dit CV. Afhængig af din branche lægger der gode muligheder for at skabe et solidt netværk, som kan hjælpe med at bringe din virksomhed videre. Ligesom på Facebook kan man også på LinkedIn lave en side til sin virksomhed, hvor man kan promovere sine produkter mv. og engagere følgere.

YOUTUBE

Youtube rummer ufattelige mængder af videoer. Hvert eneste minuts upload til Youtube vil tage 20 timer at se! Det tager et helt menneskeliv at se det, som bliver uploadet på det døgn. Og der kommer kun mere og mere og mere… vi vil have videoer! Og de skal være af en god kvalitet – ellers finder vi bare nogle andre i bunken. Det er en god idé at lave videoer og uploade dem til Youtube og selvfølgelig kunne se dem direkte på din hjemmeside. Det gør dem nemme at dele og giver endnu en mulighed for at engagere sig med brugere og potentielle kunder.

GENERELT

Facebook er relevant for de fleste virksomheder, LinkedIn særligt brugbart for nogle, Instagram er uundværligt for visuelle kunstnere og designere, Youtube er fantastisk for mange osv. Det handler om at finde det eller de rigtige sociale medier til netop DIN virksomhed og så bruge dem fuldt ud. Det er bedre at være super engageret på et medie end passiv på fem. Og da det kræver en del arbejde at være engageret på sociale medier, kan det være rigtigt fornuftigt at udvælge et eller to medier, hvor du fokuserer på.

CONTENT MARKETING

Traditionelle reklamer er ikke længere så effektive som tidligere. Vi vil alle gerne have brugbar viden i stedet for “meningsløse” reklamer. Med Content Marketing fokuserer man på at dele indhold og viden, som har særlig relevans for virksomhedens målgruppe. Det koster nogle mentale resurser og en del tid at lave god og indholdsrig markedsføring, men du sparer til gengæld penge til annoncer, hvis du satser helt på Content Marketing.

NYHEDSBREVE

Nyhedsbreve er en meget direkte form for marketing og kan være yderst effektiv, hvis du bruger tid på at lave noget godt indhold, som dine kunder kan bruge. Fokuser på at levere et interessant indhold, som modtagerne af nyhedsbrevet prioriterer at læse. Det er det absolut vigtigste, da nyhedsbrevet ellers blot er spildt og måske endda mere til irritation, hvilket skader din virksomhed. Krydr det gode indhold med tilbud eller andet, som kan være af interesse for læseren. Når du får opbygget et godt nyhedsbrev med glade læsere, giver det gode muligheder for at sende dem særlige tilbud mv., som konverterer i et øget salg.

VIDEO

Jeg elsker videoer! Og jeg er langt fra alene… Videoer bliver brugt mere og mere og mere og mere, og det er derfor en rigtig god idé at ride med på bølgen så tidligt som muligt. Det kræver dog videoer af en vis kvalitet. For nogle år tilbage måtte man på Youtube tage til takke med, hvad man kunne få. Dvs. at mange tutorials var af en ringe kvalitet, men der var ikke andre. I dag bliver der produceret indhold af virkelig høj kvalitet, og hvis man vil styrke sit salg via videoer, skal man sørge for at levere en vis kvalitet. Det betyder mest af alt en god planlægning!

E-BOG

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en gratis e-bog! Den sætning har du nok stødt på… og måske har du også tilmeldt dig nyhedsbreve på den baggrund? En god e-bog er et godt lokkemiddel og fungerer godt til fx at få tilmeldinger. De kan også bruges som belønninger eller alt muligt andet. I det hele taget er en e-bog en værdifuld ting, som kan benyttes til mange formål, og som er med til at styrke din virksomheds status og autoritet.

EVENTS

Foredrag, workshops, webinarer mv. Events online og offline med fokus på interessante emner for dine potentielle kunder. Tag megafonen med, men råb ikke op om gode tilbud. I stedet skal du give viden væk, hjælpe med deres problemer, svare på spørgsmål… ja, det lyder som en dårlig forretning og en masse besvær, men det er i den grad med til at højne din virksomheds status og loyalitet. Og det giver i sidste ende flere kunder.