WEBDESIGN

Hjemmesiden er basen i de fleste virksomheders markedsføring. Det er her, dine nye kunder kan få et samlet overblik over det, du tilbyder dem samtidigt med, at de danner sig et indtryk af netop dig og din virksomheder, hvilket er med til at afgøre, om de køber din ydelse eller ej. Derfor er det bidende vigtigt, at din hjemmeside fungerer bedst muligt. Dvs. at den skal være målrettet dine potentielle kunder og sikre, at de får den bedst mulige brugeroplevelse – og så skal den selvfølgelig være teknisk tip top, således at den er sikker og du kan sove roligt om natten.

Webdesign i København med Entoti

BRUGEROPLEVELSE

Din hjemmesides besøgende skal have en god oplevelse. De skal nemt kunne finde de oplysninger, som de har brug for og kunne navigere let rundt, uanset om de sidder foran deres computer eller med deres mobiltelefon og besøger din hjemmeside. Når de forlader siden, skal de have lyst til at komme igen.

BRUGERGRÆNSEFLADE (UI)

Din hjemmesides design skal give mening. Knapper, ikoner mv. skal være lette at forstå. Designet skal være gennemgående, så det ikke forvirrer. Farverne skal være behagelige osv. Et flot, lækkert design er fedt, men det skal først og fremmest løse opgaven i at være brugervenligt og imødekommende.

MÅLGRUPPE

Det kræver et grundigt kendskab til din virksomheds målgruppe for at kunne give dine kunder den bedste brugeroplevelse på din hjemmeside. Hvem er de nye kunder? Hvad er det præcis, de vil? Hvad er vigtigt for, at de får en perfekt oplevelse på din hjemmeside? Jo mere du ved om dine kunder og deres ønsker, jo bedre kan du sammensætte din hjemmeside, så den opfylder deres behov og giver dig det bedste salg.

RESPONSIV

Responsiv betyder ganske enkelt, at din hjemmeside fungerer perfekt, uanset om dine nye kunder ser din hjemmeside på deres computer, tablet eller mobiltelefon. Indholdet tilpasser sig automatisk skærmstørrelsen efterhånden som den bliver større eller mindre, og om du holder din Ipad i vandret eller lodret. Næsten enhver ny hjemmeside i dag er responsiv, men kvaliteten varierer. Selvom et WordPress Theme er responsiv, kræver det stadig tilpasning fra webdesigneren, som løbende skal teste hele hjemmesiden på flest mulige forskellige enheder for at sikre et godt, responsivt design. Du kan teste din hjemmesides Google Mobile Friendly Test.

HASTIGHED

Hastighed som sit eget lille punkt? Ja, det synes jeg. Der er nemlig alt for mange hjemmesider, som er for langsomme. Enten er hjemmesiderne fulde af for store billeder, de er dårligt kodede eller de er hostet for dårligt. Uanset hvad, så er det drøn irriterende at vente på, at en hjemmeside loader. Og faktisk er det de færreste, som har tålmodighed til at vente mere end et par sekunder, før de klikker videre til den næste. Det er derfor utroligt vigtigt for brugeroplevelsen, at din hjemmeside er hurtig. Tror du Google ville klare sig så godt, hvis du skulle vente 5 sekunder på hver søgning…?

A/B TEST

Hvis man er i tvivl om, hvilket design der virker bedst, kan man udarbejde forskellige designs og teste dem mod hinanden. Skal knappen være blå eller grøn? Halvdelen af de besøgende ser den grønne knap, den anden halvdel den blå knap. Og vi ser på statistikken, hvilken farve knap der blev klikket mest på.

GOOGLE

Google er et fantastisk eksempel på en perfekt brugeroplevelse, når du skal lave en søgning på nettet. Verdens simpleste side med et stort søgefelt lige i midten, intet der distraherer, og den leverer søgeresultater, inden du har skrevet færdigt!

INDHOLD

Det vigtigste på din hjemmeside er naturligvis indholdet. Verdens bedste brugergrænseflade kan være ligegyldig, hvis der ikke er noget godt og brugbart indhold!

TEKSTER

En god tekst til din hjemmeside skal være fokuseret omkring det budskab, som den skal levere. Hvis der er for mange irrelevante ord, klikker mange hurtigt videre. Tålmodigheden på en hjemmeside er ganske begrænset, og man skal helst ikke udfordre den. Udover at være præcis, skal teksten naturligvis være velskrevet og tilpas krydret med ord, som sælger og engagerer. Et krydderi er kun godt, hvis det bruges i den rette mængde og præcis det samme gør sig gældende ved indholdet på en hjemmeside. Hvis din hjemmesides besøgende bliver trætte af at høre bestemte ord mv., har de fuldstændigt mistet deres ønskede effekt. Hvad med stavefejl? Der er mange stave-, komma- og slåfejl på selv store firmaers hjemmesider. Nogle mennesker er ligeglade, når de finder grammatiske fejl, hvorimod andre får en forringet brugeroplevelse, hvilket kan risikere at koste kunder. Derfor er den sikre løsning at undgå flest mulige fejl.

BILLEDER

Kigger du først på teksten eller billederne, når du besøger en hjemmeside? De fleste øjne styrer mod billederne, som tjener flere formål udover at være blikfang. Et godt billede bidrager direkte til indholdet på en hjemmeside og styrker dermed kraftigt oplevelsen og forståelsen af det øvrige indhold. Derudover kan de give designet luft og være med til at skabe overblik samt tilføje farver og former. Billeder er uden tvivl vigtige for enhver grafisk opgave, men de skal bruges korrekt og tilpasses til det medie, de bruges på. Mange glemmer at tilpasse billederne på en hjemmeside, hvilket bl.a. kan resultere i en alt for høj indlæsningshastighed.

VIDEO

Videoer er virkelig gode på en hjemmeside, da de giver den besøgende mulighed for på en dejlig, nem måde at tilegne sig den information, som du tilbyder. Og du har muligheden for at bestemme lige præcis HVAD, din hjemmesides gæster ser! Når nogen afspiller video på din hjemmeside, betyder det oftest også, at de bliver på siden i længere tid, hvilket er rigtigt godt for din søgemaskineoptimering (SEO). Alt for mange udnytter ikke det store potentiale, der ligger i videobrug. Læs mere om videoer.

GRAFIK

Grafiske elementer kan være virkelig gode til at forklare kompliceret indhold eller bare skabe et hurtigt overblik over en mængde informationer. Fra simpel grafik sammensat i fx Powerpoint, som de fleste kender, til avancerede infographics er grafiske elementer uhyre brugt. Men som med alt andet… brug dem korrekt og overdriv ikke. Overdreven brug af grafik fremmer IKKE forståelsen.